Raay: Glasbeno hiperaktiven

Veš, kaj imam najbolj v spominu v zvezi s tabo? Pogovor o Westlife. Mojo pripombo, da ne razumem, kako v Sloveniji ne obstaja avtor, ki bi le  po vzoru kakega njihovega hita naredil copy-paste varianto v slovenščini, si ti popolnoma razumel. Se spomniš?

Westlife so bili na začetku mojega ustvarjanja taka 'šibka točka', zelo so mi bili všeč. Te balade, 'sladki pop', zvok in melodičnost. Iskreno - izogibam se filozofije, da gre za copypaste. Mogoče je tako najlažje na preprost način nekomu opisat, a v bistvu nikoli ne gre za copypaste.

Gre za nek vibe ali kakorkoli bi že temu rekel. V primeru Westlife so bili to fantje, ki pretežno pojejo, ne plešejo, za način uporabe melodike, produkcije.

Potem pa itak nastane nek nov original. Na začetku je morda najlažje razmišljat na ta način, z  leti pa postane dolgočasno in premalo. Želiš z znanjem in izkušnjami iskat, tudi če po nekem vzoru ali inspiraciji, svojo vizijo! Začneš zlagat svoje stvari. Seveda traja nekaj časa, izkušenj in pesmi, na tisoče ur presedenih v studiu, da prideš do te svobode. Ko pride, je pa super.

Še danes pa razumem, ko nekdo reče: 'Jaz bi nekaj takega.' Razumem pa tudi, da se temu reče samo referenca in nič drugega.

 

Vprašanje je bilo seveda načrtno. Zdi se mi, da si eden redkih, ki mu je jasno, kako naredit radijski hit v nekem časovnem obdobju. Ne glede na to, ali gre za melos pri nas tako priljubljenih južnih sosedov, come back nekoliko starejše slovenske dive ali mladostni in že trendsetorski image komada . Kako?

Po toliko narejenih skladbah in s toliko izkušnjami, predvsem pa po tako širokem okusu, kot ga imam sam, menim, da je posledica tega. Ne bi rekel, da sem eden redkih, ki to zna. Znam pa poslušat, razumet in tudi vzljubit določen stil glasbe.

Če pogledam svoj opus, nekaterih stilov, ne glede na takratno popularnost, se nisem nikoli lotil. Recimo metal, rock, trap, rap, ker mi zvočno ni bil blizu, ni mi bil všeč. Priznam, da so mi po eni strani všeč zelo moderne stvari, po drugi strani pa zelo melodične, recimo hrvaška scena. Tudi narodnozabavna, do neke mere. Južni sosedi? Ja, odraščal sem ob Melodijah hrvatskog Jadrana, oče je igral v komercialnem triu, kjer so preigravali hrvaške, dalmatinske, slovenske, od tujih na primer Abbo. Navadil sem se, da je glasba pač zelo različna. Malo gre za oseben okus, nekaj pa je okolica odraščanja. Znajdem se v vseh stvareh, ki so meni blizu.

Določene stvari pa mi niso. Deep house je bil tri leta mega popularen na radijih, pa mi enostavno ni bil blizu, da bi to ustvarjal in sem raje počakal, da je prišel reggaetone, ki ga obožujem.

 

Na IPF lestvicah največkrat predvajanih skladb si prisoten vsako leto, z več skladbami, večinoma celo z več kot 50 %. Si tako dober ali imaš tako dobre odnose z radijskimi uredniki oz. lastniki? Če pomislim, da si bil nazadnje, ko sva bila več časa skupaj, del ekipe Turbo Angels?

Obratno gre. Na radijskih lestvicah nisem zelo prisoten, ker bi se tako dobro razumel z uredniki. Ker pa se toliko vrtim, smo posledičn,o na dolgi rok, z vsemi uredniki razvili nek odnos, kjer razumem, da ne gre vsaka pesem na vsak radio.

Na eni strani razumem 'vzgajanje', na drugi pa razumem, da radijska postaja pač ima svojo pot in da težko prisiliš poslušalca nekega radia, da mu bo všeč določena zvrst. Ko sam pri sebi razumeš, da ne gre vsaka pesem na vsak radio, zato ker je radio tako kot televizija, tako kot bendi, usmerjen v neko zvrst, potem je pač vse laže. Predvsem sam pri sebi.

Da lahko neka pesem nekega izvajalca ne en radio paše, naslednja pa ne bo pasala. Da si pustiš to širino, da kakšna ne bo pasala.

Imaš pa vedno pač youtube. In cel svet.

Kar pa zadeva Turbo Angels, ja, to je bil en tak moj prvi izvajalec, kjer je bilo vse, od A do Ž, na nas. Čar uspeha je predvsem to, da ima ekipa, s katero delam, zdaj že kar deset članska, svobodo, da skupaj z izvajalcem gradimo to, kar želimo da sporoča in poje.

 

Turbo Angels

Danes ta isti človek, ki je  bil takrat, ko sva se spoznala, komaj polnoleten, sicer z ogromno elana, a vseeno rahlo čuden ob poskakovanju na turbo folk muziko, živi zakonsko življenje z eno izmed dveh bivših članic, kot strokovnjak na področju sodeluje v cel kup glasbenih projektih, da ne govorim o vseh hitih… Kaj te loči od drugih, da je ravno tebi uspelo?

Takrat nisem ravno razmišljal, da bi bil neki kul. Enostavno sem hotel tako ustvarjat, mogoče šel v to brezglavo, a tega ne mislim slabšalno. Enostavno brez obremenjenosti. Ne vem…

Marjetka, kaj me loči od drugih, da je ravno meni uspelo? (v smehu vpraša ženo Marjetko Vovk, pevko, učiteljico petja) Ona izstreli: Delavnost! Pa Raay: Mah, saj so drugi tudi delavni. A Marjetka vztraja: Prekomerna delavnost. Deloholizem. Vztrajnost.

Raay nadaljuje:

V nekaterih trenutkih, kar se glasbe tiče, celo hiperaktivnost. Predvsem pa mi je, kljub temu, da ustvarjam velik segment produkcije in showbiznisa, to ustvarjanje na nek način prosti čas, hobi. To sicer vsi rečejo, a dejansko, ko se moram od vsega dela spočit, grem za klavir in pišem pesmi. Ko grem na Hrvaško delat, z največjim še živečim hrvaškim ustvarjalcem Ninčevičem, so zame to počitnice.

Ampak, kaj pa je meni uspelo, ravno meni uspelo? Uspehi so različni. Meni je pač to, nekomu drugemu pa nekaj drugega in bi tudi lahko rekel, zakaj.

Zelo dobro se zavedam, kje sem z ekipo, ponosen sem na to, kam smo prišli. Vedno smo imeli nek svoj oblak, pa kakorkoli je že drugim izgledalo. Nek svoj vrtek, v katerega smo sadili zelenjavo in sadje in je zdaj pač na vseh koncih obrodilo.

 

2017 sta z Marjetko podpisala pogodbo z Warner Music. DJ Umek, pa Magnifico, potem se pa bolj uspešne eskapade v tujino že skoraj končajo. Kako je v tvojem primeru? Zakaj Warner? V kateri fazi je ta projekt?

V sodelovanju z Nika Records, slovenskim zastopnikom za Warner Music, sva imela možnost, da sva predstavila najino glasbo, predvsem z Marjetkinim drugačnim vokalom, ki je pritegnil. Tako imava tam vrata vedno odprta za nove skladbe, kar je fenomenalno. V tistem dnevu je izšla Perfect (Ed Sheeran) in fino je videt svojo skladbo na seznamu poleg svetovnih hitov, na desetem ali enajstem mestu pa Maraaya. Vsaka najina pesem se v bistvu vedno na ta način prezentira in to je tudi razlog, da malo bolj razmišljaš. Pač mora bit neka svežina, neka druga smer.

Trenutno z Maraayo pripravljava novo zgodbo, karantena nama je dobro dela. V bistvu že zadnje leto ustvarjava velik projekt, več kot 14 pesmi se že snema. Zdaj je kakšno leto in pol premora od aktivnega izdajanja Maraaye in je čas, da se fino in sveže drugače začne. Warner pa zato, ker so takrat prek Nika Records spoznali najino ustvarjanje in se navdušili, tudi moje ustvarjanje na Japonskem. Zato jih je zanimala cela zgodba, ne le ena pesem. Torej, zakonski par, ki za domači trg ustvarja top, potem na Japonskem No. 1 uspešnice, tudi na njihovem Billboardu. Zanima jih zgodba, ne le pesem, saj je teh veliko.

 

Aleš in Marjetka Vovk

 

Ampak dejstvo je, da si med tistimi, za katere je glasba biznis. Ni zgolj 'umetniško ustvarjanje'. Kakšen je tvoj zaslužek od streaminga, če to ni skrivnost? Youtube? Spotify? Slovenija je prava oaza za pirate, kar zadeva glasbo. Tvoje mnenje?

Jaz bi tole popravil, rekel nekoliko drugače. Sem med tistimi, ki živijo za glasbo in od glasbe! Umetniško ustvarjanje je del procesa, za katerega živim. Je neka osnova, ki potem pripelje do tega, da ko jo postaviš na svoje mesto, lahko od tega živiš. Da pa naše umetniško ustvarjanje slišijo množice, da pride do njih, je včasih premalo, da doma zapoješ. Kljub temu, da je to najslajši del. Se usest za klavir ali sint, ali morda z bendom, in ustvarjat.

Čeprav je na nek način tudi plasiranje pesmi, iskanje prave poti do ljudi, del ustvarjanja.

Iskreno, od Youtuba ne le, da ne živimo, ampak ni kaj dosti oz. so te številke smešne. Od streaminga, bi rekel, malo ali nič. Bliže nič. Je pa Youtube kot tak za nas še zmeraj pomemben. Vlagaš  v to, da imaš dobre izdelke na Youtube, ampak žal ne iz razloga, da bi dobil kaj vrnjeno.

Menda je razlog v tem, da niso rešene kolektivne avtorske pravice, tako sem pač slišal. Moje mnenje je, da bi bilo dobro v Slovenijo pripeljat Spotify, pa da se Youtube dogovori z avtorskimi kolektivnimi organizacijami. V tujini je to drugače, tako da lahko samo upamo in čakamo, da se tudi pri nas to uredi.

 

Največkrat predvajana slovenska skladba na radijskih postajah v 2019

 

Največkrat predvajana slovenska skladba v 2019 je Ola Ola, ki je tvoja skladba, izvajata pa jo Nika in Isaac. Najprej, kaj meniš o tem, na katerem mestu je skladba med vsemi predvajanji, tudi tujimi? Kakšno je tvoje mnenje o deležu slovenske glasbe na naših radijih?

Predvidevam, da med 20. in 40. mestom, čeprav sem seveda najbolj vesel, kadar je domača, slovenska skladba, med TOP 5. Ampak zelo izrazitega Slo hita lani ni bilo.

Je pa tako: nikoli nisem bil med tistimi, ki bi si želel siliti radijsko postajo, da vrti pesem zato, ker jo mora. Sem si pa vedno želel, če je bila neka ciljna glasba v nekem stilu, primerna za nek radio, da jo v najboljši luči predstavim in se potrudim, da pride do predvajanja. Vedno sem tudi sprejel odgovor, kadar kaj ni pasalo. Seveda si želim, da bi se vrtela slovenska glasba, ampak ne na način zapovedovanja.

Želim si, da bi ustvarjali več glasbe, da bi se avtorji in ustvarjalci bolj povezovali, da bi si radijske postaje bolj želele vrtet našo glasbo. Bom zelo iskren: zelo veliko stvari, pa govorim o vseh slovenskih izdajah, in popu, rocku itd, se mi ne zdi narejenih tako, kot bi lahko bile. Ne govorim o tehnični kvaliteti. Govorim o tem, da se ljudje ne usmerijo in fokusirajo, kaj bodo delali. Ali bodo delali urbano, ali bodo delali ruralno, ne najdejo se. In včasih se mi zdi, da pride ven dosti polizdelkov, sposobnosti naših glasbenikov so pa ogromne. In talent! Imamo fenomenalne studijske glasbenike, fenomenalne glasbenike v živo, imamo ogromno super glasov, pevcev. Takih s pedigrejem in novih. Sploh v pop zvrsti imajo glasbeniki zelo veliko potenciala. Poslušajo in našo in tujo glasbo, a se mi zdi, da se velikokrat ne znajo odločit, kam in kako. Sam vem in to razumem, ker smo tudi mi šli čez to.

Lahko je seveda pametovat po približno dvajsetih letih resnega ustvarjanja v tem šovbiznisu. Govorim pa o tem, da včasih krivda, da je malo predvajanja, ni le v glasbenih urednikih, ampak bi bilo možno kje dati tudi več od sebe.

 

Nika Zorjan in Raay

 

Koliko te kot ustvarjalca glasbe zanimajo tuji trgi in kateri, če te?

Zelo me zanimajo tuji trgi. Trgi, kjer se počutim varno. Pomeni, kjer vem, da to lahko naredim. Prvi trg, ki sem ga začel osvajat, je bil Japonski, kar je drugo največje tržišče na svetu. Tam smo imeli kar par pesmi na njihovem Billboardu, dva singla sta celo bila No. 1. Imeli smo dvd-je, ki so bili No.1, imeli smo tudi posamezne pesmi, ki so bile na albumu, ki je bil No.1. na Japonskem. Tam smo začeli. Priznam, zame je bil izziv, ko sem poslušal njihovo glasbo in je imela tako širino, da mi je bil izziv jo osvojiti. Filozofijo, ki je res specifična, ampak izjemno glasbena. Zahteva zelo veliko glasbenega in produkcijskega znanja. Še danes mi je fenomenalno ustvarjat za japonsko tržišče.

Moja strast v tem trenutku pa je hrvaško tržišče. Ne srbsko, ne bosansko, ampak hrvaško. Recimo, srbske moderne glasbe ne čutim in ne razumem toliko, medtem ko hrvaško melodiko, Dalmacijo, hrvaški pop, imam pa v malem prstu. Lahko pride kdorkoli, kadarkoli in stresel bom iz rokava. Mnogi so se, ko sem začel ustvarjat Luko Basija, spraševali, ker so pač navajeni, da je moja profesija v Sloveniji pop urbana glasba, da sem po tem nekako prepoznaven kot producent. V resnici pa je v mojih koreninah in mi je ta melodika blizu… Ne vem od kod.

Ko dobim od človeka, ki je sodeloval z največjimi avtorji glasbe, govorim o Nenadu Ninčeviču, ki je delal z Đorđem Novkovičem, Mišom Kovačem, Zdenkom Runjičem, ki je ustvaril Oliverja Dragojeviča, potrditev in ko reče, da se spet počuti enako kot takrat, ko je delal z njimi ter ko postaneta prijatelja ali recimo kreativna partnerja in v enem letu ustvariš več kot 70 ali 80 pesmi, potem veš. Ne vem od kod, ampak enostavno me to tržišče izjemno zanima in plod tega je tudi Luka Basi.

Poleg hrvaškega pa mi je blizu še ena melodika in sicer nemška. Nemško folks šlager tržišče, če govorim o nekem ljudskem glasbenem smislu.

Pa po novem tudi izjemno narodnozabavna.

Drugače mi bo, seveda, vedno slovenski pop na prvem mestu. Ker sem tukaj z njim uspel in zato bo zanj vedno prostor.

Neda Ukraden in Raay

 

Je tvoj trenutno najuspešnejši projekt Luka Basi in kam pelješ z njim?

Luka Basi je trenutno, ne le moj, ampak tudi sicer, eden najuspešnejših projektov. Govorim projekt, ampak ima not celega človeka in govorim o Luki, ki je zelo celosten. Tukaj nisem samo jaz, ki razmišlja, kako in kaj. Dam smernico in kreativo, kako peljemo, Luka pa se ukvarja s sabo. Zdaj smo začeli s celo linijo njegovih izdelkov tudi izven glasbe, pesmi imamo za 5 let vnaprej. Če bi vsake 3 mesece izdali singl, jih imamo preveč. Težko se odločamo, katero dat ven, zato iščemo sodelovanja. Enostavno mi je tak užitek delat, ko vidim, da je prava kemija dveh različnih ljudi in dvajset članske ekipe za nami, od založb Croatia Records in Nika Records, ki sta krovni, do cele ekipe zadaj, video, produkcija, skratka cela zgodba.

Luka je bil enostavno v pravem trenutku na pravem mestu, vse se je poklopilo. Kam peljem z njim? Ne vem, meja v naših glavah je nebo…

 

Luka Basi in Raay

 

Imaš v rokavu nekaj, kar nas bo vrglo v bližnji prihodnosti ali ne nameravaš odkrivati tople vode?

Imam nekaj v rokavu. Ravno smo zaključili. Toplo vodo se zmeraj odkriva v zanimivih kombinacijah. Če je čas za toplo vodo, jo bomo našli, ampak vedno jo je fino zmešat z malo limone in cukra, da je okus sicer malo poznan, je pa potem nekaj novega, svežega. Tako da topla voda, v kolikor je zmešana z nečim, kar je znano. To pa je v bistvu tudi vsa filozofija. Seveda se trudim, da bi vsaka stvar 'vrgla'. Predvsem pa si ne dam na začetku v glavo – dajmo nekaj, kar bo vrglo. Ko pride, če je prava energija, ne glede na stil, bo uspešno. V to sem prepričan.

Že dolgo nisem več 'le' Raay. Z ekipo sem Raay Music in znotraj tega je veliko ljudi. Nekateri so postali del ekipe, ker so bili v osnovi izvajalci.

Raay Production pa je edinstvena produkcijska hiša, ki začne funkcionirat v oktobru, kjer bo na enem mestu od studijev, pevskih delavnic, do video in foto…to kar znamo. Na enem mestu, celostno, tako kot že zdaj delamo. Tega se trenutno vsi najbolj veselimo.

 

Jurka za EHOnovice