Ogromna razsodba: Croatia Records že 28 let služi na posnetkih, ki jih je odtujila ob privatizaciji
Vir: telegram.hr
Saga o sporni privatizaciji Jugotona in Croatie Records je dobila pravnomočni konec.
Višje upravno sodišče Republike Hrvaške je navedlo, da največja tamkajšnja glasbena založba Croatia Records ni ustrezno privatizirala nekdanjega Jugotona, s čimer je odtujila izjemno dragoceno založniško lastnino. Gre za fonograme, originalne oz. master posnetke izvajalcev, kot so Azra, Bijelo Dugme in Novi Fosili, na katerih Croatia Records že desetletja služi milijone kun.
Sodišče je pravnomočno odločilo, da vrednost teh posnetkov, na podlagi katerih nastajajo novi posnetki in kompilacije, nikoli ni bila ocenjena, niti Croatia Records zanje ni nikoli nič plačala. To je zadnji konec ene najbolj razvpitih privatizacijskih trakulj na Hrvaškem. Ob privatizaciji sredi devetdesetih let so bile nepremičnine in drugo premoženje nekdanjega Jugotona poplačane, dragoceno diskografsko gradivo pa je bilo po odločbi Višjega upravnega sodišča prevzeto v nepravilnem postopku.
Gre za tisoče master posnetkov, od prvih pesmi Ive Robića do celotnih opusov nekaterih najbolj priljubljenih hrvaških izvajalcev. Po razpadu Jugoslavije jih je kot naslednico Jugotona prevzela Hrvatska naklada zvuka i slike, ki se je kasneje preimenovala v Croatia Records. Delnice te družbe so bile v skladu z Zakonom o privatizaciji privatizirane v devetdesetih letih. Skratka, Croatia Records že 28 let uporablja in služi denar za posnetke, ki po zakonu niso bili njeni.
Medtem ko založba trdi, da je revizija potrdila, da je bilo s privatizacijo vse v redu, je Hrvaška glasbena zveza (HGU) iz revizijskih ugotovitev prebrala, da vrednost posnetkov, torej masterjev iz Jugotonovega arhiva, ni bila ocenjena v postopku pretvorbe Jugotona. Sledila so leta, ko je bila ta težava odrinjena pod preprogo, posnetki pa so se ves čas uporabljali.
Nekdanji frontman Azre Branimir Johnny Štulić je v svojih redkih javnih nastopih trdil, da ga je Croatia Records oškodovala. Štulićeve tožbe proti Croatia Records se nanašajo predvsem na avtorske pravice za njegove albume, a lahko domnevamo, da je v svojih govorih mislil tudi na problematično privatizacijo, v kateri Jugotonovi fonogrami niso bili poplačani.
»Sodišča v Srbiji so vsaj sprejela pritožbe mojih odvetnikov, na Hrvaškem pa sploh niso želeli začeti postopkov. Res sem edini primer, verjetno na svetu, da mi niso bili plačani zasluženi honorarji za vsa moja glasbena in literarna dela«, je pred nekaj leti o svojih tožbah povedal Štulić.
"Mnogi mislijo, da mi je vseeno za denar, vendar se mi ne zdi tako. Normalno je, da dobim denar, ki sem ga pošteno zaslužil. Nihče mi ne more vzeti duše. Bluesova pevka Billie Holiday je umrla v bedi, jaz pa pravim, da to ni revna Billie, ampak skladatelj in pisatelj Johnny, nočem tako končati, "je dejal. Vodstvo največje domače založbe je zanikalo vse Štulićeve trditve. Opravičevali so se s pogodbami, ki so jih imeli z Azro še iz osemdesetih let.
In kaj bo Croatia Records zdaj?
Po neuradnih podatkih, do katerih smo prišli, namerava Croatia Records varstvo svojih pravic iskati na Ustavnem sodišču, v tem primeru pa je bil zanje postopek pravno izgubljen.
Ta sodba bi lahko bila pomembna v primeru izvajalskih pravic, ki se izkoriščajo s streamingom. Ravno v teh dneh namreč potekajo polemike in spopadi v procesu sprejemanja novega Zakona o avtorskih pravicah.