Evropski avdiovizualni avtorji v Ljubljani o avtorskih pravicah
Vir: STA
Foto: EPA
V Ljubljani se mudijo evropski avdiovizualni avtorji. Na povabilo slovenskih kolegov bodo v času, ko je EU pred sprejemom direktive o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu, spregovorili o njeni implementaciji.
Delavnico sta odprla režiser Klemen Dvornik in direktor Aipe Gregor Štibernik, sledila je predstavitev glavne izvršne direktorice Fere Pauline Durand-Vialle o dogovoru Evropskega parlamenta, Sveta EU in Evropske komisije o direktivi. Izvršna direktorica SAA Cecile Despringre pa je osvetlila trenutno prakso pri pogajanjih in upravljanju pravic avdiovizualnih avtorjev.
Direktiva EU o avtorskih pravicah priložnost za večje spoštovanje avtorjev
Drugi dan posveta evropskih avdiovizualnih avtorjev o direktivi EU o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu je pokazal, da se bo z njenim sprejetjem, kar bo predvidoma v kratkem, delo na tem področju šele začelo. Udeleženci so se strinjali, da bo pomenila priložnost za višje spoštovanje njihovega dela in s tem tudi primerno višje plačilo.
Po ponedeljkovi seznanitvi, kaj direktiva prinaša avdiovizualnemu sektorju v zadnji različici, ki so jo 13. februarja v trialogu dorekli Evropski parlament, Svet EU in Evropska komisija, je bilo v torek mogoče slišati, kako so avtorske pravice urejene na Danskem, v Franciji, Nemčiji in na Poljskem.
Predstavitve predstavnikov tamkajšnjih kolektivnih organizacij so pokazale, da po Evropi obstajajo razlike. Nekatere države imajo pravice dobro urejene, v drugih pa napredka v zadnjih nekaj letih ni bilo. Kot je dejal direktor Združenja evropskih scenaristov (FSE) David Kavanagh, bo po sprejetju direktive nastalo vprašanje, kako postopati dalje in jo vnesti v nacionalne zakonodaje. Po njegovem mnenju bo vsaka država članica EU morala odpreti oziroma predstaviti nov osnovni zakon na tem področju, kar pa bo zahtevno, tudi v luči tega, da se trg nenehno spreminja in da ne poznajo odgovora na vprašanje, kaj bo sledilo čez nekaj let. Vseeno je, kot je poudaril, 750 članov Evropskega parlamenta, kljub močnemu nasprotovanju direktivi, treba prepričati, da se dokument sprejme.
Barbara Hayes iz Velike Britanije je prepričana, da jo je treba jemati kot priložnost, da se ohranijo pravice tam, kjer so že močne, in jih okrepiti tam, kjer niso. Pri tem bo treba "ravnati pametno in imeti strategijo" o tem, kaj je možno in kaj ne, najprej pa vprašati Evropsko komisijo za usmeritve.
Sverre Pedersen z Norveške je pri tem izpostavil nadaljnja sodelovanja med evropskimi združenji. Hrvoje Hribar s Hrvaške pa je dodal, da morajo režiserji poskrbeti, da se ohrani "kraljestvo" evropske ustvarjalnosti, glede na to, da so ameriški operaterji vse bolj navzoči na tem območju.
Kot je sklenil Kavanagh, se bo uspešnost implementacije direktive pokazala pri denarju. Ustvarjalci so po njegovem mnenju pripovedovalci 21. stoletja, radijske in televizijske hiše ter ponudniki streaming storitev pa so odvisni od njihovega dela, zato imajo ob sprejemu direktive in v času naraščajočega povpraševanja po vsebinah možnost, da zahtevajo višje spoštovanje do svojega dela in temu primerno višje plačilo.