13. februar je Svetovni dan radia

Vir: unesco.org

Današnji dan so države članice Unesca, nato pa tudi Generalna skupščina Združenih narodov, razglasile kot mednarodni oz. Svetovni dan radia.

Radio je močan medij za slavljenje človeštva v vsej njegovi raznolikosti in je platforma za demokratični diskurz. Še vedno ostaja najbolj razširjen medij. Ta edinstvena zmožnost doseganja najširšega občinstva pomeni, da lahko radio oblikuje družbeno izkušnjo raznolikosti, postane arena za vse glasove, da spregovorijo, so zastopani in slišani. Radijske postaje bi morale služiti različnim skupnostim, ponujati najrazličnejše programe, stališča in vsebine ter odražati raznolikost občinstva v svojih organizacijah in delovanju.

Radio je po različnih mednarodnih poročilih še vedno eden najbolj zaupanja vrednih in uporabljanih medijev na svetu.

Tema 12. svetovnega dneva radia, ki ga obeležujemo letos, je "Radio in mir"

Radio lahko res podžge konflikte, vendar v resnici profesionalni radio ublaži napetosti, prepreči njihovo stopnjevanje ali povzroči spravo in pogovore o obnovi. V kontekstu oddaljenih ali neposrednih napetosti ustrezni programi in neodvisno poročanje novic zagotavljajo osnovo za trajnostno demokracijo in dobro upravljanje z zbiranjem dokazov o tem, kaj se dogaja, obvešča državljane.

"... ker se vojne začnejo v glavah ljudi, je treba v glavah ljudi zgraditi obrambo miru."

 

Zato je treba podporo neodvisnemu radiu razumeti kot sestavni del miru in stabilnosti. Ob svetovnem dnevu radia 2023 UNESCO izpostavlja neodvisni radio kot steber za preprečevanje konfliktov in gradnjo miru.

Pri nas je največji del radijskega programa še vedno namenjen glasbi, večji del zabavni in popularni, le okoli dva odstotka resni glasbi. Razvedrilnemu programu je odmerjenega nekaj več kot deset odstotkov,  govornemu programu, ki obsega ves informativni program, kulturo, znanost, izobraževalni in igrani program ter pogovorne oddaje, blizu 20 odstotkov, športu pa nekaj več kot odstotkov programskega časa. Veliko poslušalcev danes radio spremlja prek spleta.

V Sloveniji je 35 izdajateljev komercialnih programov z registriranimi 138 programi, od katerih pa ne oddajajo vsi.

28 je izdajateljev programov s statusom posebnega pomena z 28 programi.